עמוד ראשי » קנאבינואידים » היק"ר – היחידה לקנאביס רפואי

יק"ר – יחידת הקנאביס הרפואי ששינתה את כללי המשחק

בשל צמיחה מרשימה בתחום קנאביס רפואי , בשנת 2013 נפתחה בישראל יחידה מיוחדת שעוסקת בתחום הקנאביס הרפואי – ושמה של היחידה הוא היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי). היחידה משויכת למשרד הבריאות, וככזו היא אחראית להנפקת רישיונות קנאביס רפואי למטופלים, רישונות למגדלים,  ועוד.
יחידת הקנאביס הרפואי מוזכרת רבות בתקשורת לאחרונה – וכדי לנסות ולהבין למה, תוכלו לקרוא במאמר זה על הקמת היחידה, האנשים הפועלים בה, הרפורמה בקנאביס הרפואי ועל המחאה הענפה בעקבות הרפורמה נגד היק"ר.

מדוע הוקמה היק"ר?

היק"ר הוקמה כחלק מהחלטת הממשלה 3609, שהחליטה להקים "סוכנות ממשלתית" לפיקוח על הקנאביס הרפואי. היחידה מרכזת, כפי שציינו, את כל תחום מתן הרישיונות לקנאביס רפואי, את המחקר הענף המתרחש בישראל בקנאביס הרפואי, את תיקון התקנות המתייחסות לאופן מתן רישיון לקנאביס רפואי וחלוקת הקנאביס הרפואי, ואת רפורמת שוק הקנאביס הרפואי בישראל.
בישראל ישנם עשרות אלפי מטופלים בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, ויש עוד אלפים רבים שזקוקים לקנאביס הרפואי ונמצאים בתהליך השגת הרישיון. קברניטי המדינה הבינו כבר מזמן שהקנאביס הרפואי הופך לתרופה ולצעד משמעותי בחייהם של אלפי חולים בדרך להפיג את כאביהם, ההתקפים שהם עוברים, ולהפוך את חייהם לטובים יותר. לכן חולים רבים הפכו לזקוקים באופן קבוע לקנאביס.

מי מנהל את היק"ר?

על היק"ר אחראי קודם כל סגן שר הבריאות כיום – יואב קיש, והוא האחראי במידה משמעותית לאסדרת הקנאביס הרפואי שחלה בשנים האחרונות.
אדם נוסף וחשוב ביק"ר הוא מנהל היק"ר בעצמו, יובל לנדשפט, המכהן בתפקיד זה מאז יום הקמתה של היחידה. לנדשפט הוביל יחד עם צוות נרחב במשרד הבריאות את האסדרה של שוק הקנאביס הרפואי. רבים ממתנגדיו טוענים שאסדרה זו שיבשה לחלוטין את שוק הקנאביס הרפואי והרעה מאוד את מצבם של החולים הזקוקים לקנאביס הרפואי, אך אין ספק שמר לנדשפט וצוותו רוצים להקל על חיי החולים, למרות הלחצים הרבים המופנים אליהם מכיוונים רבים.

הרפורמה בקנאביס הרפואי

כפי שאמרנו, היק"ר הוקם כחלק ממאמץ נרחב של ממשלת ישראל לבצע אסדרה בכל הנוגע לקנאביס בישראל. לפני הרפורמה, היו מעט מאוד מגדלים חוקיים של קנאביס רפואי בישראל (אם כי הם נחשבו מאז ומעולם למוצלחים מאוד ולפורצי דרך בתחומם), ולא היה פיקוח ממשלתי מבוקר תדיר ורציף על חלוקת הקנאביס למטופלים בעלי הרישיון.
עד לאסדרה החדשה מטופלי הקנאביס הרפואי היו פונים לאחד ממגדלי הקנאביס בישראל המאושרים על ידי משרד הבריאות. חברת הקנאביס היתה נפגשת עם המטופלוכך היתה היכרות אישית של החברה עם המטופל. החברה היא זאת שהיתה מייעצ לו ורושמת לו את סוג הקנאביס המתאים עבורו, ובמידה והחולה היה זקוק לסוג אחר – המגדלים היו בוחרים עבורו זן אחר, עד להתאמה הטובה ביותר. הסכום ששילמו כל מטופלי הקנאביס הרפואי היה זהה – 270 שקלים.
בשנים האחרונות, כחלק מהרפורמה, החליטו לשנות לחלוטין את כל מערך הקנאביס הרפואי בישראל. קבלת הרישיון לקנאביס, אמנם, כמעט ולא השתנתה, אך כל השאר השתנה באופן משמעותי – כשחלו שיפורים רבים לחולים, כמו תהליך קל ופשוט יותר להשגת הרישיון, הגדלת מספר הרופאים המורשים להעניק רישיונות לקנאביס רפואי, ועוד.
הרפורמה אימצה תקן חדש לגידול, אחסנה ושיווק קנאביס הנקרא "IMC-GAP". המדינה החליטה כי כל גורם שרוצה להגיש רישיון לגידול קנאביס, ועומד בתנאים אלו – יוכל לעשות זאת. כך למעשה יהיו מגדלים רבים יותר, שיגדלו זנים רבים ויורידו את מחירי השוק.
גם דרכי ההפצה השתנו – במקום קנייה ישירה מהמגדלים, השיווק עבר לרשימת בתי מרקחת מאושרים. מחירי הקנאביס עברו שינוי – ובמקום סכום קבוע, כל זן קנאביס נמכר בנפרד. בכך מחירי הקנאביס עלו בעשרות ולעיתים מאות אחוזים עבור חולים מסוימים. עם זאת, נראה שהרפורמה נמצאת בחיתוליה ובמשרד הבריאות מבטיחים לשפר את זמינות, מחיר ואיכות הקנאביס לחולים.
ליצירת קשר עם היק"ר >>
למרות שחולים רבים הצורכים קנאביס רפואי מתנגדים לרפורמה החדשה של משרד הבריאות, ובחודשיה הראשונים היא אכן נחלה לא מעט כישלונות, אי אפשר שלא להעריך את המהלך של משרד הבריאות – להפוך את הקנאביס הרפואי מצמח בעל מוניטין שלילי לתרופת מדף בבתי המרקחת, אותו כל מי שיצטרך יוכל להשיג בקלות ובנוחות, ואנו מקווים שכך יקרה בקרוב.
לרשימת בתי המרקחת לקנאביס רפואי >>

חזרה למעלה דילוג לתוכן