עמוד ראשי » קנאביס » באילו צורות ניתן לקבל קנאביס רפואי

על פי הנחיות היחידה לקנאביס רפואי (היק"ר) מטעם משרד הבריאות, קנאביס רפואי בישראל ניתן לצריכה באמצעות שני מוצרים בלבד- תפרחות קנאביס ושמנים המיועדים לצריכה אוראלית. עם זאת, תפרחות קנאביס ניתנות לצריכה בדרכים שונות, בין אם באמצעות עישון, או על ידי אידוי התפרחת ושימוש במכשיר אידוי. כמו כן, ניתן לרכוש את התפרחות בצורתן הגולמית או כסיגריות מגולגלות המוכנות לשימוש.

עם זאת, חשוב לזכור כי טיפול בקנאביס רפואי אינו מהווה קו טיפול ראשוני. כך שלצד השימוש בקנאביס, יש להמשיך בטיפול התרופתי אשר ניתן על ידי גורם רפואי, על מנת למנוע החרפה של תסמינים מסוימים.

 עישון תפרחות קנאביס – צורת הצריכה הפופולרית ביותר בקרב המטופלים בישראל

מדובר בצורת הצריכה הפופולרית ביותר בקרב צרכני הקנאביס הרפואי בישראל. בין אם מתוך הרגלי עישון קודמים של המטופלים, או לאור העובדה כי בדרך זו ניתן לספוג את החומרים הפעילים בקנאביס בדרך המהירה ביותר. ההשפעה המהירה של עישון תפרחות קנאביס נובעת כתוצאה משריפה של החומרים המצויים בצמח בטמפרטורה גבוהה, כך שהם נספגים בגוף במהירות ומתחילים להשפיע תוך זמן קצר.

תפרחות קנאביס רפואי המוצעות לשימוש בישראל מכילות ריכוזים שונים של החומרים הפעילים בצמח הקנאביס – THC  ו – CBD. כך שיש להתאים עבור כל מטופל את המוצר המתאים ביותר עבורו, בהסתמך על מצבו הרפואי והתסמינים מהם הוא סובל.

 עישון תפרחות קנאביס –  יתרונות

השפעה מהירה – כאמור, עישון תפרחות קנאביס מסייע לחומרים הפעילים בצמח להיספג בגוף באופן מידי, כך שמדובר בשיטת שימוש יעילה במיוחד עבור מטופלים הסובלים מכאבים קשים במיוחד המצריכים הרגעה מיידית. עם זאת, חשוב להביא בחשבון כי מהירות ההשפעה עשויה להשתנות  ממטופל למטופל, בהתאם לאופן בו הוא מגיב לטיפול ועל סמך ריכוז החומרים הפעילים המצויים במוצר.

השפעה מיטבית של החומרים השונים המצויים בצמח – מלבד קנבינואידים, קנאביס מכיל חומרים מיטיבים נוספים, כך שהשילוב בין כל אותם חומרים מוביל להשפעה חיובית וחזקה יותר בקרב המטופלים, מה שמכונה – אפקט הפמליה. תפרחת קנאביס גולמית המיועדת לעישון מכילה את כלל החומרים המצויים בקנאביס, זאת לעומת שיטות אחרות כמו מיצוי קנאביס (שמן קנאביס) המתבצעות באמצעות בידוד של  THC ו -CBD. כך שעישון של תפרחת קנאביס עשוי לייצר אפקט חזק ומשמעותי יותר בקרב המטופלים.

טעם טוב יותרבניגוד לשמן קנאביס המתאפיין לא פעם בטעם מר, תפרחת קנאביס גולמית ניחנת בטעם טוב יותר, הודות לטרפנים המצויים בצמח הקנאביס אשר משפיעים על טעמו הייחודי.

 עישון תפרחות קנאביס – חסרונות

השפעה מיידית אך קצרה –  אמנם עישון תפרחות קנאביס יוצר השפעה מהירה בקרב המטופלים, אך מדובר בהשפעה קצרה יחסית.

מסב נזק לריאותתהליך שריפת התפרחת עלול להוביל לפליטה של חומרים רעילים המסבים נזק למערכת הנשימה ולריאות.

חוסר יכולת למדוד את המינון המדויק של החומרים הפעילים כל זן  ותת זן של קנאביס מכיל הרכב שונה של חומרים פעילים, כך שלא ניתן להעריך בוודאות את ריכוז החומרים הפעילים בכל תפרחת. מצב זה עשוי לפגום באחידות הטיפול, כך שלא ניתן לחזות באופן מדויק את מידת ההשפעה של המוצר על המטופל.

 אידוי קנאביס – תחליף בריא יותר לעישון קנאביס

אידוי תפרחות קנאביס הפך לשיטת צריכה פופולרית בקרב צרכני קנאביס רפואי בשנים האחרונות ומהווה בעיני רבים אלטרנטיבה בריאה יותר לעישון. אידוי קנאביס פועל באופן דומה לעישון, אך מתבצע בטמפרטורה נמוכה יותר, כך שהצמח אינו נשרף.

תהליך האידוי מצריך שימוש במאיידים נייחים או ניידים, אותם ניתן לרכוש באופן עצמאי בבתי המרקחת. לרוב רצוי לעשות שימוש במכשיר איוד נייח המאפשר שימוש בכמות גדולה יותר של חומר, על מנת ליצור אפקט חזק יותר בקרב המטופלים. כמו כן, בעת רכישת המכשיר יש לוודא כי הוא עומד בדרישות של משרד הבריאות ומכון התקנים.

היתרונות  של אידוי קנאביס

השפעה מהירה – בדומה לעישון תפרחות קנאביס, גם אידוי של החומר משפיע באופן מידי, כך שמדובר בדרך צריכה יעילה במיוחד במקרים בהם יש צורך בהקלה מיידית.

לא מכיל עשןבניגוד לעישון קנאביס, תהליך האידוי נחשב בטוח יותר מבחינה בריאותית, מאחר שהצמח אינו נשרף אלא עובר חימום בטמפרטורה נמוכה יותר.

אפקט הפמליה – בניגוד לתהליך של מיצוי קנאביס (שמן קנאביס), תהליך האידוי אינו כרוך בבידוד של הקנבינואידים המצויים בצמח, כך שמתקיימת השפעה מקסימלית של כלל החומרים המצויים בצמח.

 חסרונות של אידוי קנאביס

השפעת החומר מתפוגגת תוך זמן קצרתהליך האידוי, בדומה לעישון קנאביס, מאפשר השפעה מהירה אך קצרה של החומר.

קשה לשמור על מינון עקבי של החומרים הפעיליםגם כאן, בדומה לעישון תפרחות קנאביס, נוצר קושי למדוד את המינון המדויק של הקנבינואידים המצויים בכל תפרחת, בשל ההבדלים הרבים בין הזנים ותתי הזנים השונים. כך שהשפעת החומר על המטופל אינה עקבית ועשויה להשתנות מטיפול לטיפול.

מאיידים איכותיים עולים לא מעט כסף  – מאייד איכותי עשוי לעלות אלפי שקלים, כך שמדובר בהוצאה שוטפת לא מבוטלת. מנגד, מכשיר זול מאוד ולא בטיחותי עלול לגרום לנזק בריאותי משמעותי בטווח הרחוק.

 שמן קנאביס – מאפשר למטופלים לשלוט בריכוז החומרים הפעילים

שמן קנאביס מופק באמצעות מיצוי החומרים הפעילים המצויים בקנאביס וניתן לצריכה באמצעות בליעה או טפטוף מתחת ללשון. בליעה של שמן קנאביס גורמת לחומרים הפעילים בצמח להיספג דרך מערכת העיכול, ואילו ספיגה תת לשונית מאפשרת ספיגה של החומרים באמצעות כלי הדם המצויים מתחת ללשון. שמן קנאביס רפואי הפך לצורת צריכה פופולרית בישראל בשנים האחרונות, בעיקר בקרב אוכלוסיות מסוימות שאינן יכולות לצרוך את החומר באמצעות עישון או אידוי, בין אם מדובר בילדים חולי אפילפסיה, אוטיסטים, או קשישים.

 שמן קנאביס – יתרונות

זמן השפעה ארוך יותרההשפעה של שמן קנאביס אמנם איטית יותר ביחס לאידוי או עישון תפרחות קנאביס, אך היא נשמרת לאורך זמן ממושך יותר. מה שעשוי לסייע במקרים של כאבים אקוטיים הנמשכים לאורך זמן.

מכיל ריכוז מדויק יותר של החומרים הפעיליםבניגוד לעישון או אידוי קנאביס, תהליך מיצוי הקנאביס מייצר הרכב חומרים אחיד יותר, כך שניתן לאמוד את הריכוז של כל אחד מהחומרים הפעילים המצויים בצמח. לכן, שימוש בשמן קנאביס מייצר לרוב תוצאות עקביות יותר בקרב המטופלים, בניגוד לטיפול הניתן באמצעות שאיפה של החומר. כך לדוגמא, אנשים רבים הזקוקים לקנאביס רפואי אך רוצים להימנע מההשפעות הפסיכואקטיביות הנלוות לכך, יכולים לבחור בשמן המתבסס על מינון גבוה יותר של CBD.

מתאים עבור אוכלוסיות רגישות ולא גורם נזק למערכת הנשימה – צריכת קנאביס רפואי באמצעות שמן קנאביס מהווה אלטרנטיבה נוחה ובריאה יותר עבור אנשים רבים הנרתעים מעישון סיגריות, כמו גם אוכלוסיות רגישות כמו ילדים חולי אפילפסיה וקשישים. שכן, שימוש בקנאביס נחשב בטוח יותר מבחינה בריאותית, מאחר שהוא אינו מצריך חימום של הצמח בטמפרטורה גבוהה.

 שמן קנאביס – חסרונות

השפעה איטית יותרההשפעה של שמן קנאביס איטית יותר ביחס לעישון או אידוי, כאשר במקרים קיצוניים היא מתקבלת רק לאחר שעה וחצי מרגע נטילת השמן.

טעם מר והיתכנות לכאבי בטן או קשיים בעיכולמטופלים רבים המשתמשים בשמן רפואי מתלוננים על טעם מר ובעיות בעיכול.

תהליך מיצוי הקנאביס פוגע באפקט הפמליהבעת תהליך מיצוי הקנאביס, מתנדפים חלק מהחומרים המצויים בצמח, כך שההשפעה הכוללת של החומר הסופי, עשויה להיות פחותה יותר ביחס לעישון תפרחת או אידוי קנאביס.

חזרה למעלה דילוג לתוכן