עמוד ראשי » קנאבינואידים » גידול קנאביס – שיטות פופולריות ושלבי הגידול

גידול קנאביס – שיטות פופולריות ושלבי הגידול

גידול קנאביס רפואי צובר תאוצה בשנים האחרונות בקרב חברות וחוות גידול המתמחות בכך, לצורך הקלה על הסימפטומים הנלווים לבעיות רפואיות שונות. עם זאת, תנאי הגידול והאופן בו הקנאביס הרפואי מופץ בישראל, נתונים לפיקוח הדוק של משרד הבריאות. כמו כן, נכון לעכשיו, משתמשי קנאביס פרטיים אינם זכאים לקבל רישיון המתיר גידול קנאביס לצורך צריכה עצמית.

כיום קיימות שיטות שונות לגידול קנאביס רפואי, כאשר חלקן מתאימות יותר לצורך גידול עצמי ואילו שיטות אחרות מצריכות מערכות מורכבות יותר ומשמשות בעיקר לצרכים מסחריים. כמו כן, יש לזכור כי גידול קנאביס מושפע ממספר פרמטרים שונים, בין אם מדובר באופן בו מתבצעים שלבי הגידול השונים, שימוש בכלים רלוונטיים, תנאי הגידול, או בחירה בזן ספציפי.

 

שיטות פופולריות לגידול קנאביס

 

כאשר מדברים על גידול קנאביס, יש להבחין בין גידול מסחרי לגידול ביתי ובין גידול פנים לגידול חוץ, שכן כל שיטה מצריכה תנאים וכלים שונים. כמו כן, שיטות מסוימות מתאימות יותר לצורך גידול קנאביס רפואי ואילו אחרות משמשות בעיקר לצורך שימוש כללי. כך לדוגמא, גידול קנאביס באדמה נחשב לשיטת גידול מקובלת ופשוטה יחסית בקרב מגדלים ביתיים, אך היא אינה מתאימה עבור גידול קנאביס מסחרי או רפואי, לאור היכולת המוגבלת שלה להפיק תוצרים רבים. כמו כן, בניגוד לשיטות המצריכות שימוש במערכות מורכבות יותר, גידול באדמה אינו מחייב עלויות גבוהות במיוחד. עם זאת, כאשר בוחרים בשיטה זו, יש לבחור באדמה בעלת מרקם אוורירי המאפשרת לצמח מרחב מחייה.

השיטה ההידרופונית לעומת זאת, מתבססת על גידול במים ומצריכה שימוש במערכות טכנולוגיות מורכבות יותר, כך שמדובר בתהליך מהיר יותר המתבסס ברובו על אוטומציה. כמו כן, שיטה זו מתאימה עבור גידול קנאביס רפואי וגידול מסחרי, מאפשרת חסכון גדול יותר במים, מפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי להימצאות מזיקים המצויים לרוב באדמה ומביאה לתוצרים רבים ואיכותיים יותר. עם זאת, מדובר בשיטה המצריכה תכנון מקדים, ידע רב ושימוש במערכות מורכבות המתאפיינות בעלויות גבוהות יותר.

גידול קנאביס על מצע קוקוס נחשב לפופולרי במיוחד הן בקרב מגדלים ביתיים חובבניים והן בקרב מגדלים מסחריים. כאשר בניגוד לגידול באדמה, שיטה זו משמשת גם לצורך גידול קנאביס רפואי. גידול על מצע קוקוס מכיל לא מעט מאפיינים הידרופוניים, שכן, מדובר במצע מנותק המתחבר למערכת גידול הידרופונית. שיטה זו מתאפיינת בלא מעט יתרונות נוספים, כמו – יכולת ספיגה גבוהה של מים, רמה גבוהה של אווריריות המאפשרת מרחב מחייה גדול יותר עבור הצמח ומדד חומציות יציב.

 

גידול פנים לעומת גידול חוץ

לסוג הגידול בו אנו בוחרים יש השפעה מכרעת על משך תקופת הגידול, שכן גידול פנים נחשב לקצר באופן יחסי ואורך לרוב בסביבות 12,13 שבועות, בעוד גידול חוץ עשוי להימשך לעתים 8,9  חודשים ואף יותר. פערי הזמן הללו נובעים בעיקר מתנאי האקלים הסוררים בכל אזור גידול, שכן, בגידול חוץ אנו נתונים לכוחות הטבע ולשינויי אקלים בלתי צפויים ואילו גידול פנים מאפשר לנו שליטה גדולה יותר על תנאי הגידול.


גידול קנאביס – שלבי הגידול השונים

 

גידול קנאביס מורכב ממספר שלבים, החל משלב ההנבטה ועד שלב הקציר, כאשר כל שלב מצריך דרישות אחרות ורמות שונות של אור, מים וחומרי הזנה. תהליך הגידול עשוי להימשך בין ארבעה לשמונה חודשים, כאשר צמחים הגדלים במקום מקורה עשויים לפרוח אחרי מספר שבועות בלבד.

 

שלב ההנבטה

שלב זה נמשך לרוב 10 ימים לערך. על מנת להבטיח נביטה יעילה של הזרע, יש לוודא תחילה שמדובר בזרע בשל, אחרת סביר להניח שהוא לא ינבט. זרעים בוגרים מתאפיינים לרוב במראה מבריק ובצבע חום עד חום בהיר ובמרקם יבש וקשה למגע. זרעים שאינם בשלים לעומת זאת, מתאפיינים במרקם רך ובצבע לבן או ירוק. כמו כן, על מנת לייעל את הליך ההנבטה, חשוב לשמור את הזרעים במקום רטוב וחשוך. במהלך תהליך ההנבטה הנבט נדחף אל מחוץ לאדמה על ידי השורש. לאחר מכן, כאשר הצמח מתנתק מהמעטפת המגוננת של הזרע, שני עלים המכונים פסיגים יבצבצו מהגבעול.

 

שלב השתיל

שלב זה אורך לרוב בין שבוע לשלושה שבועות. ברגע שהצמח הופך לשתיל, העלים שלו מקבלים את המראה המסורתי של עלי הקנאביס. על מנת להאיץ את הליך הצמיחה ולפתח עלים נוספים, חשוב שהצמח יספוג כמה שיותר אור שמש ולחות עדינה. שכן, לחות מוגברת עלולה לפגוע בצמח ולעוות אותו. צמחי מריחואנה בוגרים מכילים לרוב בין 5-7 אצבעות לכל עלה ומתאפיינים באורך מקסימלי של 15 ס"מ, בצמחייה עבה ובעלים בעלי צבע ירוק עז.

 

צמיחה וגטטיבית

ברגע ששתיל מפתח 7 סטים של עלים מחודדים, הוא נכנס לשלב של צמיחה וגטטיבית. בשלב זה, מערכת השורשים של הצמח מתבססת יותר על מנת להתכונן לשלב הפריחה. לכן, חשוב להזין אותו בכמות גדולה יותר של מים, באוויר לח ובחומרי הזנה עשירים בחנקן ובאשלגן. כמו כן, חשוב להקפיד על ניקוז טוב של האדמה ולאפשר לצמחים להתייבש בין השקיה להשקיה, על מנת למנוע מצב של טביעה. בשלב זה כבר ניתן להבחין בזן של הצמח, שכן צמחי סאטיבה מתאפיינים במראה צר יותר ובעלים מעטים, בעוד שצמחי האינדיקה קצרים וצפופים יותר. משך שלב הצמיחה הוגטטיבית עשוי להתפרש על פני טווח רחב במיוחד של זמן הנע בין 3 שבועות בלבד לתקופה מקסימלית של 20 שבועות, כאשר זמן הצמיחה תלוי בפרמטרים שונים, בין אם מדובר במרחב הגידול של הצמח או באופן בו מתבצע הגידול. שכן, גידול פנים נחשב מהיר יותר לעומת גידול חוץ.

 

קדם פריחה

לרוב עוברים 7-14 ימים עד שהצמח נכנס לשלב של קדם פריחה. בשלב זה מופיעים רמזים מסוימים המעידים על מין הצמח. כאשר מדובר בזכר, יהיה ניתן להבחין בשקים ירוקים קטנים מלאים באבקה, המופיעים באזור הצמתים של הצמח. צמח נקבתי לעומת זאת, ניתן לזיהוי על ידי שערות לבנות הנובטות מהעלים בצמתים של הצמח.

 

שלב הפריחה

כעת כבר ניתן לזהות בוודאות את מין הצמח. צמח זכרי אינו ראוי לגידול, כך שיש להיפטר ממנו בשלב זה. צמח נקבי שאינו מאובק לעומת זאת, ממשיך להתפתח ומשנה את צבעו בהדרגה מלבן לכתום אדמדם. שלב זה מתרחש באופן טבעי, כאשר הצמחים מקבלים פחות מ-12 שעות אור ביום. שכן, על מנת לייעל את תהליך הפריחה ולהבטיח את הבשלת הפרחים, הצמח זקוק ל-10 עד 12 שעות של חושך מוחלט. משך שלב הפריחה מתפרש על פני זמן רחב יחסית, החל מתקופה של 5 שבועות ועד פרק זמן של כ-20 שבועות.

 

שלב הקציר

לאחר שלב הבשלת פרחי הקנאביס, יש לקצור את הצמח ולחתוך אותו לענפים קטנים יותר, על מנת להקל על תהליך הייבוש. כאשר הצמח נחתך למקטעים קטנים, יש לתלות את הענפים הפוך בחדר קריר, על מנת להסיר את הלחות שדבקה בפרחי הקנאביס. תהליך הייבוש הכרחי על מנת למנוע צמיחה של פטריות וחיידקים, לכן חשוב לבצע זאת כראוי לפרק זמן של שבוע עד 14 ימים. שכן, ייבוש מהיר מדי עלול לגרום לקנאביס להתקשות. לאחר מכן מתבצע תהליך יישון של הקנאביס האורך לרוב כשלושה שבועות, במטרה לשפר את הטעם של התפרחת ואת מידת הצריבה שלה.

חזרה למעלה דילוג לתוכן