עמוד ראשי » כללי » האם רישיון לקנאביס רפואי תופס גם בחו"ל?

רבים מאתנו צורכים תרופות מרשם באופן יום יומי. כך שעל פניו אין כל מניעה להשתמש באותן תרופות גם בעת חופשה בחו"ל. עם זאת, עבור אנשים הצורכים קנאביס רפואי, מדובר בפרוצדורה קצת יותר מורכבת. כך שלעתים העניין מחייב בירוקרטיה סבוכה המצריכה לא מעט בירורים ואישורים.

קנאביס רפואי נחשב חוקי בישראל, כל עוד הוא ניתן בכפוף לרישיון ובהתאם להתוויות המפורטות בנוהל 106 מטעם משרד הבריאות. כך שכיום, קנאביס רפואי מותר לשימוש עבור חולים רבים בישראל לצורך הקלה על תסמינים קשים הנלווים למחלות מסוימות כמו – טרשת נפוצה, אפילפסיה, סרטן, פרקינסון, כאב כרוני ומחלות מעיים כמו – קרוהן וקוליטיס. אמנם קנאביס רפואי אינו מוגדר כטיפול קו ראשון וניתן לרוב רק לאחר מיצוי טיפול תרופתי קונבנציונלי, אך מטופלים רבים מעידים כי שימוש רציף בקנאביס מסייע להם להתמודד טוב יותר עם הסימפטומים הקשים הנלווים למחלתם.

עם זאת, כניסה למדינה זרה עם קנאביס רפואי עלולה להיות כרוכה בלא מעט סיכונים, כך שיש להיערך לכך מראש ולברר בקפדנות במה התהליך כרוך. שכן, ההנחיות והקריטריונים בנוגע לקנאביס רפואי עשויים להשתנות ממדינה למדינה. כך שמדינות מסוימות המאפשרות לגליזציה של קנאביס עשויות לאפשר כניסה לשטחן עם קנאביס רפואי ללא דרישות מיוחדות. אך לעתים, כאשר מדובר במדינות מחמירות במיוחד, עדיף לוותר מראש על התהליך ולהתמקד ביעד אחר.

אז מהם הסיכונים הכרוכים בטיסה לחו"ל עם קנאביס רפואי? מדוע חשוב לתכנן את התהליך מראש? ואילו יעדים עשויים לאפשר כניסה לשטחם עם קנאביס רפואי? כל התשובות ועוד במאמר שלפניכם.

 נסיעה לחו"ל עם קנאביס רפואי – הסיכונים הכרוכים בכך

אנשים רבים הצורכים קנאביס רפואי בקביעות ומתכננים נסיעה לחו"ל, אינם מודעים לסיכון הרב הכרוך בכך. אמנם רישיון עבור קנאביס רפואי בישראל ניתן באופן חוקי בכפוף לקבלת רישיון, אך חשוב לזכור כי במדינות רבות השימוש בקנאביס לצרכים רפואיים עדיין לא מיושם בחוק. כך שחלקן אינן מתירות כניסה לשטחן עם קנאביס רפואי ואף עלולות לנקוט בעונשים שונים כמו – מאסר. שכן, במקרים רבים, ניסיון כניסה למדינה עם קנאביס עשוי להתפרש כניסיון הברחה או סחר בסמים, עבירה אשר עלולה לגרור אחריה עונש מאסר כבד במיוחד.

כמו כן, גם כאשר מדובר במדינה המאפשרת לגליזציה של קנאביס, ייתכן מצב בו לא ניתן להכניס לשטחה מוצרי קנאביס מסוימים. מה גם שבכל מדינה מותרים לשימוש מוצרי קנאביס רפואי שונים. כך שלעתים, מוצרי קנאביס מסוימים הניתנים לשימוש וצריכה בישראל, אינם תקפים במדינה אחרת.

הימנעו מספונטניות ותכננו את הנסיעה מראש

נסיעה לחו"ל עם קנאביס רפואי מצריכה לא מעט בירורים ואישורים. כך שרצוי להימנע מספונטניות ולתכנן את הנסיעה כמה שיותר זמן מראש. כמו כן, יש לבדוק אילו אישורים יש להשיג, למי צריך לפנות ומהי המדיניות לגבי קנאביס רפואי ביעד הנבחר.

שכן, במקרים מסוימים מדובר בתהליך מורכב אשר עשוי להימשך מספר חודשים וכולל בין השאר- בירור מקדים עם השגרירות והקונסוליה של המדינה הרלוונטית, תרגום מסמכים והנפקת אישורים שונים. כמו כן, יש להביא בחשבון כי הקריטריונים בנוגע לשימוש ומכירה של קנאביס רפואי עשויים להשתנות בכל מדינה באופן תדיר, כך שיש לעקוב ברציפות אחר העדכונים השונים ולהיערך בהתאם.

תרגום הרישיון עבור קנאביס רפואי לשפת היעד

רישיון עבור קנאביס רפואי המונפק בישראל בשפה העברית, מיועד לשימוש בשטח ישראל בלבד ואינו מכובד על ידי מדינות אחרות. לכן, בהנחה כי המדינה אליה אתם מעוניינים לנסוע עשויה לאפשר כניסה לשטחה עם קנאביס רפואי, יש לתרגם את הרישיון ואת שאר המסמכים הנדרשים לשפה של מדינת היעד. כאשר לרוב רצוי לבצע זאת על ידי נוטריון על מנת להוכיח את אמינות המסמכים ולהעניק להם תוקף משפטי. לאחר מכן, בחלק מהמקרים יש להציג את המסמכים המתורגמים בפני השגרירות של מדינת היעד טרם מועד הטיסה ולהחתים אותה על כך. כך שבעת ההגעה למקום היעד, תוכלו להציג בפני המכס ובביקורת הגבולות את הטפסים הרלוונטיים, ולהיכנס לגבולות המדינה בבטחה יחד עם מוצרי הקנאביס שברשותכם.

בדקו מראש אילו מדינות עשויות לאפשר כניסה לשטחן עם קנאביס רפואי

כאמור, ישנן מדינות מסוימות המאפשרות כניסה לשטחן עם קנאביס רפואי. אך לרוב מדובר בפרוצדורה די מורכבת המצריכה לא מעט בירורים. שכן, עדיין מדובר בנושא מורכב מבחינה חוקתית, כך שהתנאים והקריטריונים בכל מדינה עשויים להשתנות ולהתעדכן לעתים תכופות.

מדינות כמו הולנד ושוויץ לדוגמא, נחשבות מתירניות יותר כאשר מדובר בכניסת תיירים המצוידים בקנאביס רפואי. כך שלרוב מדובר בתהליך פשוט וקצר באופן יחסי, המצריך תרגום של הרישיון על ידי נוטריון לשפת היעד, בתוספת חתימה שלו והצגת הרישיון המקורי בעברית. כמו כן, חשוב להקפיד על המינון החודשי המצוין ברישיון ולא להצטייד בכמות גדולה יותר של קנאביס.

מדינות נוספות כמו איטליה ובריטניה מאפשרות גם הן כניסה לשטחן עם קנאביס רפואי, אולם במדינות אלו יש לציית לכמה כללים נוספים. כך שמלבד תרגום הרישיון על ידי נוטריון, יש להחתים את הרישיון בעל ידי הקונסוליה של מדינת היעד, בנוסף לאישורים ומסמכים רלוונטיים נוספים המעידים על הבעיה הרפואית ממנה סובל המטופל. מעבר לכך, כאשר המטופל מגיע למדינת היעד, הוא מחויב להצהיר על הקנאביס המצוי ברשותו במכס. כך שחשוב לשמור את תכולת הקנאביס בתיק האישי המשמש אתכם לצורך עליה למטוס.

ישנן לא מעט מדינות נוספות המאפשרות כניסה של מטופלים המצוידים בקנאביס רפואי כמו – ארה"ב, צרפת, גרמניה, ספרד, פורטוגל ואורוגוואי. אך רובן אינן מסתפקות בתרגום הרישיון ואישורים רפואיים נוספים, כך שלרוב מדובר בתהליך מורכב וארוך יותר, המצריך פניה מיוחדת לשגרירות של מדינת היעד. במדינות כמו ארה"ב ואורוגוואי לדוגמא, כל מקרה נבדק לגופו, כך שיש לפנות לשגרירות המדינה במייל, לתאר את המקרה ולצרף את הרישיון לקנאביס רפואי ושאר המסמכים הרלוונטיים. במדינות אחרות כמו גרמניה לדוגמא, התהליך כולל גם ריאיון אישי, בנוסף לתרגום הרישיון על ידי הנוטריון ושאר המסמכים הדרושים.

כמו כן, לצד מדינות רבות המתנגדות ללגליזציה של קנאביס, ישנן מדינות המאפשרות לגליזציה מלאה כמו – מדינות רבות בארה"ב (קולורדו, וושינגטון, ניו ג'רזי ועוד), מדינות מסוימות בקנדה ואורוגוואי. כך שמטופלי קנאביס רפואי רבים הטסים למדינות אלו, מוותרים מראש על התהליך הסבוך הכרוך בקבלת אישור כניסה למדינה עם קנאביס רפואי, ומעדיפים לרכוש את המוצרים ביעד עצמו בצורה חוקית לחלוטין. עם זאת, יש להביא בחשבון כי בכל מדינה ישנם מוצרים מעט שונים, כך שלרוב רצוי לקבל אישור מראש ולהצטייד במוצרי הקנאביס הספציפיים המצוינים ברישיון עצמו, על מנת לשמור על טיב הטיפול.

על אילו מדינות כדאי לוותר?

בעוד שמדינות מסוימות דוגלות במדיניות מתירנית יחסית כלפי נוסעים המבקשים להיכנס לשטחן עם קנאביס רפואי, במדינות רבות כמו רוסיה, סין, דובאי ובלארוס, מדובר בטאבו של ממש. כך שאפילו בירור לגבי הנושא בשגרירות של אותה מדינה, עלול לעורר חשד רב מצד גורמי החוק. על פי החוקים הקיימים במדינות אלו, שימוש בקנאביס עלול לגרור עונש מאסר כבד, גם כאשר מדובר במינון נמוך המיועד לצורך שימוש אישי בלבד. כך שאם אתם צורכים קנאביס מטעמים רפואיים ומעוניינים לטוס לחו"ל, רצוי שתתמקדו מראש ביעדים אחרים הנוקטים במדיניות גמישה יותר כלפי צרכני קנאביס רפואי.

חזרה למעלה דילוג לתוכן