עמוד ראשי » כללי » לגליזציה – נתונים, יתרונות ושאיפות

לגליזציה – נתונים, יתרונות ושאיפות

הדיון המתמשך סביב לגליזציה של קנאביס מעורר לא מעט מחאות וקמפיינים תקשורתיים במטרה לקדם את הסוגייה ולהסדיר באופן רגולטורי את שוק הקנאביס בישראל. אך בעוד שבישראל לגליזציה מלאה עדיין לא נראית באופק עקב התנגדות של מפלגות וגורמים מסוימים, בארה"ב מנגד, יותר ויותר מדינות מאפשרות לגליזציה של קנאביס הן עבור מטרות רפואיות והן לצרכי פנאי. כך שאותה מהפכה שהתחילה בשנת 2012 בוושינגטון ובקולורדו, צברה תאוצה לאורך השנים, כאשר עם הזמן מצטברים יותר ויותר נתונים המוכיחים כי הסדרת השימוש בקנאביס טומנת בחובה לא מעט יתרונות, הן בפן הכלכלי תעשייתי והן במישור החברתי.

עם זאת, לצד התמיכה ההולכת וגוברת בלגליזציה, עדיין ישנם לא מעט מבקרים המתנגדים למהלך בטענה כי שימוש חופשי בקנאביס למטרות פנאי עלול להוביל לנזקים שונים, בין אם מדובר בשימוש מוגבר בקרב בני נוער, מקרים רפואיים קשים, או הפרעות נפשיות כרוניות. עם זאת, הנתונים השונים שהצטברו עד כה בהתבסס על הלגליזציה בקולורדו ובוושינגטון, סותרים חלק מהטענות הללו וחושפים לא מעט ממצאים חיוביים כמו –  תמורה ניכרת בהכנסות המדינה וירידה משמעותית ברמת הפשיעה, כאשר לא מעט מחקרים שנעשו עד כה דווקא חושפים ירידה בנתוני השימוש בקנאביס בקרב בני נוער, עקב בקרה מוגברת.

כמו כן, אנשים וגופים רבים התומכים בלגליזציה טוענים כי שימוש חופשי בקנאביס על ידי מבוגרים אינו מצריך התערבות ממשלתית, בשל זכותו הבסיסית של האדם לחיות את חייו באופן חופשי ולבחור את האופן בו הוא בוחר להירגע או להנות, כל עוד הוא אינו פוגע באנשים מסביבו. כך שכל אדם בוגר רשאי לבחור אילו חומרים להכניס לגופו, ללא כל התערבות רגולטורית חיצונית.

 

לגליזציה של קנאביס –מספר יתרונות מרכזיים

 

חיזוק הכלכלה

תעשיית המריחואנה החוקית בקולורדו ובוושינגטון מוכיחה כי לגליזציה של קנאביס תורמת באופן ניכר לצמיחה הכלכלית, באמצעות גבייה ישירה ועקיפה של מיסים, אשר מושקעים במגוון רחב של שירותים חברתיים וחינוכיים שונים. בוושינגטון לדוגמא, המיסים על מכירות קנאביס בשנת 2020 הכניסו 600 מיליון דולר לקופת המדינה. כמו כן, על פי ההערכות, תעשיית המריחואנה החוקית בארה"ב צפויה לגרוף למעלה מ-24 מיליארד דולר עד שנת 2025.

מצב של אי לגליזציה לעומת זאת, מאפשר לשוק הבלתי חוקי לגרוף כסף רב, במקום להשקיע את אותם כספים בקופה הציבורית ולמנף אותם לטובת השקעה בשירותים נחוצים כמו- הקמה של בתי ספר ובתי חולים ושיפור תשתיות התחבורה. כמו כן, מאחר ששוק הקנאביס צפוי לצמוח בשנים הקרובות, הסדרה רגולטורית של השימוש בקנאביס צפויה להניב לא מעט פיתוחים בתחום ולקדם שיתופי פעולה בין מדינות שונות בתחומי הפארמה, החקלאות ועוד.

 

הפחתת השימוש בחומרי הדברה ובחומרים מזיקים אחרים

כשאנשים קונים מריחואנה באופן לא מוסדר, אין באפשרותם לדעת מה המוצר מכיל בדיוק, בין אם מדובר בעובש, פטריות, חומרי הדברה ,או חומרים מזיקים אחרים. ואכן, בשנים האחרונות, שוק הסמים הלא חוקי הכיל לא מעט תערובות בלתי מזוהות, כאשר חלקן משלבות כימיקלים ורכיבי תרופות שפג תוקפם, מה שהוביל ללא מעט מקרים קשים של הרעלות והתקפים פסיכוטיים קשים בקרב משתמשי סמים. לגליזציה של קנאביס תאפשר פיקוח הדוק ובדיקות מעבדה רציפות, על מנת להבטיח כי המוצר הסופי יהיה נקי מרעלנים כאלה ואחרים ויעמוד בתקן הסביבתי הנדרש.

 

ירידה בפשיעה והפחתת הוצאות אכיפת השימוש בקנאביס לטובת משאבים חשובים יותר

לגליזציה של קנאביס ומדיניות של אי הפללה, עשויה לחסוך לא מעט כסף לקופת המדינה, שכן עלויות אכיפת הקנאביס כוללות לא מעט הוצאות משפט ומשטרה ומסתכמות בסכומים גבוהים מאוד מדי שנה. כך לדוגמא, כליאת עברייני מריחואנה עולה לארה"ב כ-600 מיליון דולר בשנה, בשעה שהמשטרה לא משקיעה מספיק מאמצים ומשאבים במיגור תופעות קשות יותר כמו – אונס, פריצות, רצח ומקרי שוד. לעומת זאת, בקולורדו ובוושינגטון מקרי הפשיעה פחתו באופן משמעותי מאז אושרה שם הלגליזציה. הסדרת השימוש במריחואנה באופן חוקי עשויה להפחית את העומס על בתי המשפט והמשטרה, לחסוך עלויות רבות ולאפשר לגורמי אכיפת החוק  להתמקד במקרים הקשים באמת.

 

לגליזציה של קנאביס עשויה לייצר עשרות אלפי משרות נוספות מדי שנה

תעשיית הקנאביס החוקית בארה"ב יצרה קרוב לרבע מיליון מקומות עבודה נוספים עד שנת 2020, בייחוד בתחום החקלאות והפארמה. כאשר על פי ההערכות, שוק הקנאביס החוקי שם צפוי להניב כ-24 מיליארד דולר עד שנת 2025. לגליזציה של קנאביס עשויה להוות הזדמנות גם עבור תעשיות נוספות אשר אינן מעורבות באופן ישיר בייצור הקנאביס ובהפצתו, כמו- פיתוח תוכנה, חברות בנייה ועוד.

 

הפחתת השימוש בקנאביס בקרב בני נוער

סקרים ומחקרים שונים שנערכו לאורך השנים האחרונות מצביעים על כך שחלה ירידה בצריכת קנאביס בקרב בני נוער בקולורדו ובוושינגטון, שתי הערים הראשונות שאפשרו לגליזציה של קנאביס בארה"ב. הסיבה לכך נובעת ככל הנראה מהפיקוח הנוקשה הנלווה לכך, שכן הסדרת שוק הקנאביס מחייבת פיקוח מוגבר והדוק, כך שבעלי רישיון למכירת קנאביס אינם מורשים למכור או להעסיק קטינים ומי שמסתכן בכך עלול לאבד את רישיונו ולעמוד למשפט.

 

טענות המתנגדים ללגליזציה – התמכרויות, תלות ובעיות נפשיות

 

אנשים רבים המתנגדים ללגליזציה של קנאביס טוענים כי מדובר בחומר ממכר, כך שהסדרת השימוש על פי חוק עשויה להגביר את התלות בסם בקרב משתמשים כבדים. כמו כן, שימוש מוגבר ולא מבוקר בקנאביס עלול להגביר את הסיכון לפתח סכיזופרניה , דיכאון והפרעות פסיכיאטריות אחרות. בנוסף, משתמשים כבדים שמפסיקים להשתמש בקנאביס נוטים לסבול מתסמיני גמילה כמו- נדודי שינה, חרדות, דיכאון, כאבי בטן וכד'. מעבר לכך ,הסדרת השימוש במריחואנה עלולה להחמיר לא מעט תופעות רפואיות נוספות הקשורות בדרכי הנשימה כמו – אסטמה, ברונכיטיס ודלקות בדרכי הנשימה העליונות.

 

לגליזציה בישראל – מצב נוכחי ושאיפות לעתיד

בשנים האחרונות נעשו לא מעט מאמצים וניסיונות לאפשר לגליזציה של קנאביס בישראל, כאשר הממשלה הנוכחית אף מחזיקה בהסכם שגובש בנובמבר 2020, הממליץ על לגליזציה בישראל בהתבסס על המודל הקנדי. כך שאזרחים ישראלים בני 21 ומעלה יורשו לרכוש קנאביס באופן חוקי  לשימוש אישי עד כמות של 15 גרם.

אולם נכון לעכשיו נראה כי יעבור עוד זמן רב עד שההצעה תוסדר באופן מלא, אם בכלל, זאת לאור חוסר היציבות השלטונית בישראל, חילופי התפקידים הרבים בכנסת ובממשל  והתנגדויות פנים קואליציוניות, המקשות לקדם חקיקה בנושא.

עם זאת, לאחרונה חלה התקדמות מסוימת בעניין, כאשר שר המשפטים גדעון סער חתם בתחילת חודש מרץ 2022 על תקנות לפיהן שימוש אישי בקנאביס ייחשב לעבירה מנהלית בלבד ויכלול קנס כספי מופחת עד 500 שקלים, גם אם מדובר בעבירה חוזרת. שכן, עד כה, לפי המתווה הקודם, ברגע שאדם נתפס עושה שימוש בקנאביס ארבע פעמים ברציפות, הוגש נגדו כתב אישום. צעד זה עשוי להקל באופן משמעותי על משתמשי הקנאביס ולאפשר חסכון של עשרות אם לא מאות אלפי שקלים המושקעים מדי שנה בעבירות קנאביס ובהוצאות משפט הנלוות לכך. בנוסף, לצד מדיניות אי ההפללה, בימים אלו מתגבש מהלך נוסף לפיו אנשים אשר הורשעו בעבר באחזקת קנאביס לשימוש עצמי, יוכלו לערער על כך רטרואקטיבית במטרה להסיר את הרישום הפלילי הנלווה לכך.

חזרה למעלה דילוג לתוכן