עמוד ראשי » קנאבינואידים » פיברומיאלגיה וקנאביס

פיברומיאלגיה וקנאביס – האם הקנאביס עשוי להקל על התסמינים השונים הנלווים לה?

פיברומיאלגיה נחשבת לתסמונת שכיחה הפוקדת בקירוב כ- 3-5% מהאוכלוסייה ומתאפיינת בעיקר בכאבים עזים המורגשים באזורים שונים בגוף. אך למרות שמדובר בתופעה רפואית וותיקה, היא עדיין נותרה בגדר תעלומה, כך שגם היום, לאחר שנים רבות של מחקרים בתחום, עדיין אין אינדיקציה ברורה בנוגע למקור התסמונת ולסיבות המובילות להתפרצותה. אם כי ההערכה היא, שלרוב היא נובעת כתוצאה מלחץ נפשי קשה המודחק לאורך זמן.

מאחר שמדובר בתסמונת המתאפיינת בלא מעט תסמינים אשר עשויים להיות קשורים בתופעות רפואיות אחרות, נוצר קושי להתאים עבור הלוקים בה טיפול ייחודי, כך ששיטות הטיפול המוצעות כיום עבור חולי פיברומיאלגיה אינן יעילות לאורך זמן. עם זאת, בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים הלוקים בתסמונת עושים שימוש בקנאביס רפואי בכפוף לרישיון, במטרה להקל על התסמינים העיקריים הנלווים לה. שכן, מחקרים שונים שבוצעו לאורך השנים, מראים כי שימוש בקנאביס עשוי להקל על תסמינים מסוימים של פיברומיאלגיה כמו- כאב, חרדה והפרעות שינה. מה גם שמטופלים רבים מעידים בעצמם כי שימוש רציף בקנאביס רפואי מסייע להם להתמודד עם אותם תסמינים ולתפקד באופן תקין.

פיברומיאלגיה לא נכללת באופן מפורש ברשימת ההתוויות של משרד הבריאות בתור תסמונת המאפשרת שימוש בקנאביס רפואי. אך מכיוון שרשימה זו כוללת בין השאר טיפול בכאב כרוני, אנשים רבים הלוקים בפיברומיאלגיה זכאים בסופו של דבר לרישיון שימוש בקנאביס רפואי. אם כי לרוב מדובר בתהליך ארוך ומורכב המצריך לא מעט בדיקות ואישורים בטרם קבלת האישור הסופי.

 

פיברומיאלגיה- מאפיינים עיקריים ומדוע כל כך קשה לאבחן אותה?

כאמור, פיברומיאלגיה, המכונה גם – 'דאבת שרירים', מלווה בכאבים כרוניים המורגשים באזורים רבים בגוף, בעיקר בשרירים וברקמות, כאשר עוצמת הכאב משתנה מאדם לאדם. הכאבים העזים המזוהים עם התסמונת נובעים ככל הנראה מעיבוד לקוי של אותות כאב המגיעים למח. בנוסף לכאב, פיברומיאלגיה עשויה להכיל תסמינים נוספים וביניהם – עייפות קיצונית, הפרעות שינה, בעיות בריכוז, תסמונת המעי הרגיז, כאבי ראש, חרדה ודיכאון.

פיברומיאלגיה נחשבת לתסמונת קשה לאבחון מאחר שהיא מכילה לא מעט תסמינים המאפיינים תופעות רפואיות נוספות, כך שפעמים רבות היא מאובחנת בשיטת האלמינציה, על ידי שלילה של מצבים אחרים כמו – מחלות ראומטיות אחרות, בעיות נפשיות והפרעות נוירולוגיות מסוימות. מעבר לכך, יש צורך בבדיקות נוספות על מנת לאשר או לשלול מצבים רפואיים נוספים, בין אם באמצעות בדיקת אולטראסאונד, MRI, צילומי רנטגן, בדיקות כאב, או בדיקות דם.

הטיפול המסורתי בפיברומיאלגיה משלב לרוב טיפול תרופתי כמו – אופיואידים, נוגדי דלקת ללא סטרואידים, נוגדי פרכוסים ותרופות נוגדות דיכאון, לצד טיפולים טבעיים המתמקדים בגוף ובנפש כמו – מדיטציה וטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT), וטיפולים פיזיותרפיים כמו פיזיותרפיה, עיסוי ודיקור. עם זאת, במקרים רבים טיפולים אלו לא מקלים באופן משמעותי על הסימפטומים הנלווים לתסמונת. מנגד, מטופלים רבים מדווחים כי שימוש בקנאביס רפואי מפחית במידה מסוימת את עוצמת הכאב, מקל על בעיות השינה מהן הם סובלים ומאפשר להם לנהל אורח חיים פרודוקטיבי יותר.

 

פיברומיאלגיה וקנאביס – איך קנאביס עשוי לשפר את תפקוד המערכת האנדוקניבוניאידית ולסייע לחולי פיברומיאלגיה?

לאורך השנים בוצעו לא מעט מחקרים המראים כי טיפול באמצעות קנבינואידים חיצוניים המצויים בצמח הקנאביס' עשוי לשפר את תפקוד המערכת האנדוקנבינואידית (ECS) המצויה בגוף האדם. המערכת האנדוקנבינואידית, משמשת למעשה כסוג של בקר תנועה ביולוגי, וככזאת היא מעורבת בלא מעט תפקודים ותהליכים חשובים המתבצעים בגוף כמו – חילוף חומרים, תפקוד מערכת החיסון, זיכרון, עיבוד כאב, שינה, מערכת העצבים האוטונומית, ויסות טמפרטורת הגוף ועוד.

מערכת זו מורכבת ממולקולות המכונות אנדוקנבינואידים וקולטי קנבינואידים, כאשר אחד מהקולטנים הללו –CB1, נמצא במערכת העצבים המרכזית, האחראית בין השאר על ויסות הכאב בגוף. במצב תקין, הגוף מייצר כמות מספקת של אנדוקנבינואידים אשר נקשרים בהצלחה אל אותם קולטנים ובכך מסייעים לתפקוד תקין של תהליכים פיזיולוגיים שונים המתקיימים בגוף.

לאורך השנים חוקרים פיתחו תיאוריה בשם ((CED לפיה פיברומיאלגיה וכן מחלות נוספות, עשויות להיגרם עקב פעילות משובשת של המערכת האנדוקניבינואידית שמקורה במחסור של אנדוקנבינואידים המיוצרים בגוף  .במקביל, מחקרים שונים הראו כי אנדוקנבינואידים עשויים להפחית מצבים של היפראלגיה (רגישות מוגברת לכאב). ממצא זה מוביל להשערה כי קנאביס או קנבינואידים ספציפיים בצמח הקנאביס כמו –  CBDו- THC עשויים להפחית תסמינים מסוימים של פיברומיאלגיה, כמו – כאב ובעיות שינה. עם זאת, חשוב להביא בחשבון שמדובר בתיאוריה חדשה יחסית שטרם נבדקה לעומק, כך שיש צורך בניסויים ובמחקרים נוספים על מנת לבסס  באופן חד משמעי את ההנחות שעומדות במרכזה.

 

האם קנאביס רפואי יעיל עבור התסמינים העיקריים של פיברומיאלגיה?

לאורך השנים בוצעו מחקרים וסקרים שונים הבודקים את ההשפעות הבריאותיות של קנאביס על חולי פיברומיאלגיה. על סמך תוצאות המחקרים ניתן להסיק כי שימוש בקנאביס עשוי להקל על תסמינים מסוימים המזוהים עם פיברומיאגליה כמו – שינה וכאב, אולם יש צורך במחקרים קליניים נוספים על מנת להגיע למסקנות מבוססות יותר.

קנאביס רפואי להקלה על הכאב בקרב חולי פיברומיאלגיה

מחקרים שונים שנערכו לאורך השנים מראים כי קנאביס עשוי להפחית באופן משמעותי כאב, לרבות כאב נוסיספטיבי המהווה מרכיב מרכזי בקרב חולי פיברומיאלגיה ונובע כתוצאה מפגיעה ברקמות. כך לדוגמא, סקירה מקיפה של ההשפעות הבריאותיות של קנאביס שפורסמה ב-2017 על ידי ה – NAP (National Academies Press), חשפה ראיות משמעותיות המחזקות את ההשערה הרווחת כי קנאביס יעיל בטיפול בכאב כרוני אצל מבוגרים.

בנוסף, מחקר קליני שנערך בשנת 2014 וסקר את ההשפעות של קנאביס על טיפול בפיברומיאלגיה ובמצבים רפואיים אחרים כמו מיגרנה ותסמונת המעי הרגיז, תומך בתיאוריית ה- CED ומצביע על הקשר בין מחסור באנדוקנבינואידים לקיומם של מצבים רפואיים אלו. בנוסף, מחקר זה הראה כי לקנאביס יש יכולת לחסום מנגנוני כאב בעמוד השדרה ובמערכת העיכול.

מחקר נוסף שנערך ב- 2018 בקרב אנשים הלוקים בפיברומיאלגיה, השווה בין ההשפעות של ארבעה סוגי קנאביס המכילים ריכוז שונה של THC ו – CBD, כאשר אחד מהם היה פלסבו ולא הכיל אף אחד מהחומרים הפעילים. על פי ממצאי המחקר, נבדקים אשר טופלו בסוגי הקנאביס המכילים רמות גבוהות יותר של THC, חוו עלייה בסף הכאב בהשוואה לפלסבו ואילו המשתתפים שטופלו בסוג שהכיל CBD  בלבד, חוו הפחתה מסוימת במידת הכאב, אך לא באופן משמעותי.

האם קנאביס רפואי ממפחית בעיות שינה בקרב חולי פיברומיאלגיה?

הכאבים העזים הנלווים לפיברומיאלגיה משפיעים במידה ניכרת על איכות השינה של האנשים הלוקים בתסמונת, כך שחלקם מתקשים לישון באופן רציף. מחקר שפורסם  בשנת 2011 על פיברומיאלגיה וקנאביס ובחן שימוש בקנאביס בקרב אנשים הלוקים בתסמונת, מצא כי 81% מהמטופלים דיווחו על הקלה משמעותית בהפרעות השינה. מחקר קנדי נוסף שנערך שנה קודם לכן, אשר התבסס על שימוש בנבילון (תרופה המכילה THC סינתטי), הראה כי אותה תרופה עשויה לשפר את השינה בקרב חולי פיברומיאלגיה. עם זאת, מחקר זה לא הראה שיפור בתסמינים נוספים המאפיינים פיברומיאלגיה כמו – כאב וחרדה.

יש לציין כי המחקרים שנערכו עד כה בנוגע להשפעות הקנאביס על איכות השינה בקרב חולי פיברומיאלגיה אינם חד משמעיים, כך שיש צורך במחקר קליני מעמיק יותר.

חזרה למעלה דילוג לתוכן