עמוד ראשי » על קנאביס רפואי

על קנאביס רפואי

מה חשוב לדעת על קנאביס רפואי?
קנאביס הינו צמח ממשפחת הקנאביים והוא משמש כתרופה למגוון כאבים ומחלות משחר ההיסטוריה. קיים תיעוד על השימוש בקנאביס כתרופה במזרח התיכון כבר לפני אלפי שנים. האשורים עשו שימוש בצמח לשם הנאה ועוררות וכן למטרות דתיות. המצרים עשו שימוש בצמח כתרופה. יוונים ורומאים השתמשו בקנאביס כתרופה אנטי-דלקתית. בהודו שימש הקנאביס כתרופה נוגדת חרדה. עדויות אחרות מצביעות על כך שקנאביס שימש גם כתרופה לאפילפסיה.

המחקר בקנאביס רפואי
עד לשנות ה-50 לא היה בידינו מידע רב על הכימיה של קנאביס וסוגי החומרים הפעילים בו. פרופסור רפאל משולם, כימאי ישראלי ומחלוצי המחקר בתחום, גילה במחקר שקיים בשנת 1963 את המבנה של ה- CBDרכיב פעיל בצמח הקנאביסה ידוע כיום כבעל תכונות אנטי דלקתיות ומסייע בשיכוך כאב ובמניעת עוויתות ודיכוי או הפחתת ההתקפים במחלות דלקתיות ונוירולוגיות. מחקרים אחרים מצביעים אף על יעילותו של החומר בהשמדת תאים סרטניים. שנה לאחר מכן, ב-1964, גילה במחקרו המשותף עם פרופסור יחיאל גאוני גם את החומר הפעיל THC לו השפעות חיוביות כגון הרגעה ושיכוך כאב, לצד הגברת תיאבון והפחתת תחושת בחילה.

מהו המנגנון בעזרתו משפיע הקנאביס על גופנו?
פרופ' משולם ועמיתיו חשפו מידע רב על צמח הקנאביס והרכיבים פעילים (קנבינואידים) הקיימים בצמח. עם זאת, האופן שבו משפיעים קנבינואידים על הגוף ומנגנון ההפעלה שלהם בגופנו טרם היה ידוע. באמצע שנות ה-80 גילתה קבוצת חוקרים מארה"ב ובראשם חוקרת בשם פרופסור אלין הולט כי במוחנו קיימים קולטנים (רצפטורים) לקנבינואידTHC . המחקר הוביל למחקרים נוספים שחשפו את קיומה של המערכת האנדו-קנבינואידית, שהיא מערכת העברת אותות הקיימת בגופנו, לה השפעה על מגוון תפקודים ומערכות בגוף האדם. באמצעות מערכת זו מיוצרים בגופנו באופן טבעי חומרים הדומים לקנבינואידים ונקראים אנדו-קנבינואידים ובזכותם הקולטנים הקיימים בגופנו מסוגלים לקלוט ולעבד גם את הקנבינואידים הקיימים בקנאביס.

בתחילת שנות ה-90 התקיימו מספר מחקרים במסגרתם התגלו הקולטנים CB1  ו- CB2הקיימים במוח ובמערכת החיסון, אליהם נקשרים הקנבינואידים. גילויים אלו הובילו להמשך מחקר המערכת האנדו-קנבינואידית בגוף האדם ולגילויים נוספים על מערכת זו בגופנו. כך, בשנת 1992 גילו פרופ' משולם ועמיתיו אנדו-קנבינואיד הנמצא בגופנו, הדומה בפעילותו ל-THC וקראו לו בשם אנאנדמיד. גילוי פורץ דרך זה גרם להדים בתחום מחקר הקנאביס בעולם כולו וסייע להבין כיצד פועלים הקנבינואידים בגופנו ועל השפעתה של המערכת האנדו-קנבינואידית על המערכת העצבית, תיאבון, זיכרון, שינה ותחושות שונות שאנו חווים, כמו גם על מגוון תהליכים אחרים בגופנו.

ב-1999 העלו פרופ' משולם וד"ר בן שבת את ההשערה כי צירוף של מספר חומרים פעילים שונים בקנאביס עשוי ליצור טיפול יעיל יותר בהשוואה לטיפול בקנבינואיד בודד. כך החל חקר 'אפקט הפמליה המתאר את יעילות השילוב בין קנבינואידים שונים ומולקולות פשוטות הקיימות בצמח ונקראות טרפנים. באמצעות שילוב זה, החומרים השונים מעצימים האחד את יעילותו של האחר, והתוצאה היא טיפול בעל השפעה רבה יותר..

האם קנאביס יכול לרפא סרטן?

אנו יודעים כיום כי THC יכול להפחית את תופעות הלוואי של הטיפול בסרטן, אך מה לגבי ריפוי המחלה? על כך ניסה לענות פרופ' מנואל גוזמן, חוקר ספרדי, שמחקריו מתמקדים במנגנון הפעילות של קנבינואיד על תאים סרטניים. פרופ' גוזמן ערך מספר מחקרים על חיות, שממצאיהם העלו כי THC פועל נגד מגוון גידולים סרטניים. כך, מחקריו מצאו כי THC גורם להרס של תאי הסרטן וכן מוביל להפחתת תהליכי הגידול של תאי הסרטן. הוא אף ערך מחקר מצומצם בחולי סרטן המח, כאשר טיפל בהם בעזרת THC ומצא השפעות חיוביות על מחלתם, ביניהם האטה בגדילת הגידול הסרטני.

בשנים האחרונות חל גידול בשימוש בקנאביס רפואי לטיפול במגוון מחלות, תודות לידע הרב שהצטבר על יעילות החומרים הפעילים בו, לצד עמדותיהם של הרופאים המטפלים, שמוצאים את הטיפול בקנאביס רפואי כיעיל ובטוח ורושמים אותו למטופליהם יותר מבעבר.  כמו כן, ישנה עלייה במספר המחקרים המתבצעים בישראל, העוסקים בקנאביס רפואי והשפעותיו על מחלות שונות.

ומה לגבי העתיד?

פרופסור דדי מאירי, ראש המעבדה לחקר סרטן וקנבינואידים בטכניון, עומד בראש מחקר חוצה מדינות ראשון מסוגו, שבמסגרתו מתבצע מיפוי של זני הקנאביס השונים ונחקרת השפעתם השונה על מגוון מחלות. המחקר, שנמצא בעיצומו, מאתר זני קנאביס שנמצאים כיעילים בטיפול במחלות ספציפיות, לדוגמא סוגי סרטן שונים ומבודד את החומרים הפעילים בזן הספציפי. מטרת המחקר הינה לזהות אילו חומרים בכל זן של הצמח יעילים לטיפול באילו סוגי מחלות.

ישראל ממשיכה להיות אחת המדינות המובילות בתחום המחקר בקנאביס רפואי והשפעותיו המיטיבות על מגוון מחלות. המחקרים שבוצעו בשנים האחרונות מצביעים על יעילותו של הקנאביס בטיפול וריפוי. מחקרים נוספים מתקיימים בישראל בימים אלו ותוצאותיהם צפויים להביא עמם בשורות נוספות ומשמעותיות עבור אלפי חולים בישראל.

חזרה למעלה דילוג לתוכן