עמוד ראשי » קנאביס » איך ניתן לקבל רישיון עבור קנאביס רפואי?

ישראלים רבים המתמודדים עם מצבים רפואיים שונים, זכאים לקבל רישיון עבור שימוש בקנאביס רפואי לצורך הקלה על הסימפטומים השונים הנלווים למחלתם. רשימת ההתוויות הרפואיות הרלוונטיות לצורך קבלת רישיון עבור קנאביס רפואי, מופיעה באתר משרד הבריאות במסגרת נוהל 106 וכוללת בין השאר מצבים רפואיים שונים כמו – מחלות אונקולוגיות, מחלות זיהומיות, הפרעות נוירולוגיות שונות כמו טרשת נפוצה, תסמונת טורט ואפילפסיה, אוטיזם ומחלות מעיים דלקתיות. עם זאת, במקרים חריגים משרד הבריאות עשוי להעניק רישיון לקנאביס רפואי גם עבור מטופלים הסובלים מתופעות מסוימות שאינן כלולות ברשימת ההתוויות הרפואיות המצוינות באתר. זאת על סמך המלצה של רופא מומחה או רופא מוסמך מטעם היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי),  ובכפוף לביצוע בדיקות והצגת האישורים הנדרשים. 

עם זאת, יש להביא בחשבון כי קיומה של אחת מהתופעות הרפואיות המצוינות ברשימה, לא מזכה את המטופל ברישיון עבור קנאביס רפואי באופן אוטומטי. שכן, כל התוויה רפואית מצריכה עמידה בתנאים ספציפיים לצורך הנפקת הרישיון. כאשר במקרים רבים הטיפול בקנאביס רפואי מותנה בקבלת טיפול רפואי קודם ובהמתנה של פרק זמן מסוים מרגע התחלת הטיפול הקונבנציונלי במחלה.  

אנשים רבים המתמודדים עם מצבים רפואיים קשים הנכללים ברשימת ההתוויות של משרד הבריאות, נמנעים מהגשת בקשה לצורך קבלת רישיון לקנאביס רפואי, מתוך הנחה כי מדובר בתהליך ארוך ומורכב הכרוך בבירוקרטיה רבה. לאור זאת ובעקבות תלונות של מטופלים רבים, במשרד הבריאות מתוכננת רפורמה חדשה לפיה הרישיון עבור קנאביס יומר בשימוש במרשמים דיגיטליים, אשר יינתנו על ידי רופאים מורשים להנפקת רישיון לקנאביס רפואי מטעם משרד הבריאות. 

רישיון עבור קנאביס רפואי – איך זה מתבצע ולאיזה רופא צריך לפנות? 

ישנן שתי דרכים באמצעותן ניתן להנפיק רישיון עבור קנאביס רפואי, בין באמצעות פנייה לרופא מומחה במחלה מסוימת הכלולה ברשימת ההתוויות של משרד הבריאות. או על ידי פניה ישירה לאחד מהרופאים המוסמכים מטעם משרד הבריאות לצורך הנפקת רישיון לקנאביס רפואי. 

במידה שהתהליך מתבצע דרך רופא מומחה, בין באופן פרטי או דרך הרפואה הציבורית, יש לפנות אל רופא מומחה ספציפי המתמחה במחלה ממנה סובל המטופל. לאחר מכן, במידה שיש הצדקה לכך, אותו רופא פונה ליחידה לקנאביס רפואי מטעם משרד הבריאות (היק"ר) באופן מקוון, בבקשה לאשר את ההמלצה, בתוספת כל המסמכים והאישורים הרלוונטיים.

המלצת הרופא לא מתקבלת באופן אוטומטי על ידי משרד הבריאות, כך שיש צורך בבחינה נוספת של הבקשה על ידי גורמים מוסמכים מטעם משרד הבריאות לצורך קבלת אישור סופי. התשובה מתקבלת לרוב כעבור מספר שבועות. עם זאת, במידה שהוחלט לא לאשר למטופל שימוש בקנאביס רפואי, יש באפשרותו לערער על כך ולבקש לבחון את הבקשה מחדש. 

פניה ישירה לרופא מוסמך מטעם היק"ר להנפקת רישיון לקנאביס רפואי, חוסכת למטופל לא מעט זמן ומחסומים בירוקרטיים, כך שאותו רופא יכול לאשר בו במקום הנפקת רישיון עבור המטופל ( בהנחה שאכן יש הצדקה לשימוש בקנאביס רפואי) ללא צורך בבחינה נוספת של המקרה על ידי גורמים מוסמכים נוספים ממשרד הבריאות. עם זאת, בניגוד לפנייה לרופא מומחה, אפשרות זו ניתנת לביצוע רק דרך הרפואה הציבורית ולא באופן פרטי. 

באיזה גיל ובאילו מקרים ניתן לקבל רישיון לקנאביס רפואי? 

כאמור, רישיון לקנאביס רפואי ניתן עבור מטופלים הלוקים באחת מהמחלות המצוינות ברשימת ההתוויות הרפואיות המופיעות באתר משרד הבריאות, בהנחה כי המטופל עונה על הקריטריונים הספציפיים המצוינים בהתוויה הרלוונטית עבורו. כמו כן, רשימת ההתוויות עשויה להשתנות ולהתעדכן מדי פעם, כך שרצוי לעקוב באופן רציף אחר התנאים והקריטריונים השונים המופיעים בנוהל 106 מטעם משרד הבריאות. 

שימוש בקנאביס רפואי אינו מוגבל לגילאים מסוימים, כך שההחלטה האם להעניק למטופל רישיון, מתבססת על קריטריונים שונים ומידת החומרה של מחלתו, בהתאם לתנאים הספציפיים הנכללים בכל התוויה.  

קנאביס רפואי עבור חולים אונקולוגיים

חולי סרטן זכאים לקבל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי לצורך הקלה על תופעות הלוואי והסימפטומים הנלווים למחלה ולשאר הטיפולים הכרוכים בה כמו -הקרנות וכימותרפיה, בין אם מדובר בבחילות, כאבי בטן או הפרעות בתיאבון. הזכאות לקנאביס עבור חולים אונקולוגיים, תקפה לאורך כל תקופת הטיפול ועד כשישה חודשים מתום הטיפול האחרון.  

רישיון לקנאביס רפואי עבור מטופלים הסובלים מכאב כרוני

מטופלים רבים הצורכים קנאביס רפואי סובלים מכאב כרוני הקשור במחלות שונות, בין אם מדובר בכאבים הנלווים לסרטן או בחולי פיברומיאלגיה. הזכאות לקנאביס רפואי במקרים אלו, ניתנת רק לאחר שהחולה טופל במשך כשנה במרפאת כאב ובמקרים בהם הטיפול התרופתי שניתן לו קודם לכן לא הניב תוצאות. 

קנאביס רפואי עבור חולי איידס

נשאי וחולי איידס רבים הסובלים מכיחשון יתר לאחר ירידה של למעלה מ-10% ממשקל גופם, זכאים לקבל אישור לקנאביס רפואי לצורך הקלה בתסמינים השונים מהם הם סובלים, כמו אובדן תיאבון והקאות. 

שימוש בקנאביס רפואי עבור מחלות נוירולוגיות

מטופלים רבים הסובלים ממחלות נוירולוגיות שונות זכאים לקבל רישיון לקנאביס רפואי לצורך הקלה על הסימפטומים השונים עמם הם מתמודדים, בהתאם להתוויות הספציפיות של כל מחלה. חולי טרשת נפוצה לדוגמא, זכאים לקבל אישור לקנאביס רפואי רק לאחר שהתנסו בטיפול תרופתי שכשל. גם חולי פרקינסון הסובלים מכאבים מתמשכים, אשר שטופלו באמצעות טיפול תרופתי לאורך שנה ללא שיפור במצבם, זכאים לקבל רישיון. 

מטופלים בני 18 ומעלה, הלוקים בתסמונת בטורט ומתקשים לתפקד ביום יום, זכאים גם הם לרישיון עבור קנאביס רפואי, בהנחה כי אינם סובלים מהפרעה פסיכוטית כלשהי. בשנה הראשונה לטיפול הרישיון תקף עבור תקופה של שלושה חודשים וניתן לחידוש בכל פעם מחדש בכפוף לבדיקה של נוירולוג ופסיכיאטר. מטופלים בוגרים הלוקים באפילפסיה וסובלים מהתקפים קשים המופיעים בתדירות גבוהה זכאים גם הם לרישיון עבור קנאביס, בהנחה כי התנסו בעבר בטיפול תרופתי שכשל. קטינים הלוקים באפילפסיה קשה המתאפיינת בפרכוסים בלתי פוסקים, זכאים גם הם לרישיון בתנאי שטופלו בעבר ללא הצלחה באמצעות תרופות וטיפולים ייעודיים אחרים. 

רישיון לקנאביס רפואי עבור מטופלים הלוקים במחלות מעיים דלקתיות

מטופלים רבים הלוקים במחלות מעיים דלקתיות כמו קרוהן וקוליטיס, נעזרים בקנאביס רפואי לצורך הקלה על סימפטומים מסוימים כמו- הפרעות בתיאבון וכאבי בטן חזקים. מטופלים רבים מדווחים כי השימוש בקנאביס מסייע להם להתחזק מעט ולתפקד טוב יותר ביום יום. הזכאות לקנאביס רפואי במקרים אלו, ניתנת רק לאחר מיצוי או כישלון של טיפול תרופתי קודם שנמשך לפחות 3 חודשים. 

קנאביס רפואי לטיפול ב- PTSD

מטופלים בוגרים הסובלים מפוסט טראומה זכאים לקבל רישיון עבור קנאביס רפואי, בכפוף למספר תנאים מרכזיים הכוללים בין השאר- מצב פוסט טראומתי ברמה בינונית ומעלה המלווה במצוקה קשה, טיפול תרופתי קודם שכשל וטיפול שיחתי או פסיכיאטרי קודם שכלל לפחות שתי פגישות.  

שימוש בקנאביס רפואי עבור מטופלים המשתייכים לרצף האוטיסטי

מחקרים שונים שנערכו לאורך השנים ובשנים האחרונות בפרט הוכיחו כי שימוש בקנאביס רפואי עשוי להפחית התנהגויות וסימפטומים מסוימים המאפיינים אנשים הלוקים באוטיזם כמו – חוסר שקט, קשיים חברתיים וחרדות. לאור זאת, במרץ 2021 הוחלט במשרד הבריאות לכלול לראשונה שימוש בקנאביס עבור מטופלים הלוקים באוטיזם, כחלק מרשימת ההתוויות הרפואיות.

עם זאת, זכאות לרישיון עבור קנאביס רפואי לצורך טיפול באוטיזם כרוכה בלא מעט הגבלות וקריטריונים מחמירים. הטיפול בקנאביס רפואי עבור אוטיסטים מיועד עבור מטופלים בני חמש ומעלה המתאפיינים בהפרעות התנהגות בדרגת חומרה גבוהה הנמשכות למעלה משישה חודשים ברצף ומלוות בסימפטומים התנהגותיים קשים כמו- התפרצויות, חרדות קשות, פגיעה עצמית ואי שקט. כמו כן, טרם קבלת הרישיון יש לוודא כי המטופל התנסה בעבר בטיפול תרופתי שכשל. הטיפול בקנאביס רפואי עבור אוטיזם אינו מוגבל בגיל כלשהו, אולם הבקשה לקבלת רישיון צריכה להיעשות בטרם מלאו למטופל 21 שנים.

מצבים ששוללים שימוש בקנאביס רפואי

ישנם מצבים מסוימים השוללים אוטומטית זכאות לקנאביס רפואי, גם כאשר המטופל עונה לכאורה על הקריטריונים המצוינים ברשימת ההתוויות של משרד הבריאות. בין מצבים אילו ניתן לכלול – פסיכוזה פעילה, אירוע פסיכוטי בעבר, חרדות קשות, שימוש לרעה בסמים, הנקה והריון. 

חזרה למעלה דילוג לתוכן