עמוד ראשי » כללי » שלבקת חוגרת וקנאביס רפואי – האם זה עובד ביחד?

אנשים רבים הלוקים בשלבקת חוגרת, מתמודדים עם כאבים נוירופתיים קשים מנשוא לצד סימפטומים קשים נוספים כמו – פריחות, גירוד, חום, שלפוחיות וכאבי בטן. אמנם הטיפול במחלה מתבסס בעיקר על משככי כאבים ונוגדי דלקת, אך מחקרים וניסויים שנערכו לאורך השנים מצאו כי תרופות אלו מועילות רק עבור אנשים בודדים, לאור תופעות הלוואי הקשות שהן מעוררות. מה שהוביל חוקים רבים לחקור אפשרויות טיפול יעילות יותר. שכן, מדובר במחלה די שכיחה הפוקדת כשליש מהאוכלוסייה ונפוצה בעיקר בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

קנאביס רפואי משמש כיום חולים רבים במגוון רחב של מצבים רפואיים ומסייע בהקלה על סימפטומים הנלווים למחלות שונות, כמו – טרשת נפוצה, פרקינסון, אפילפסיה ועוד. בשנים האחרונות חוקרים רבים בודקים את היתרונות של קנאביס רפואי לצורך הקלה על התסמינים הקשים הנלווים לשלבקת חוגרת. במקביל, מטופלים רבים מעידים כי שימוש רציף בקנאביס רפואי מסייע להם להילחם בכאבים הקשים הנלווים למחלה, אשר עשויים להימשך גם שנים לאחר פרוץ המחלה. מחקרים מסוימים שבוצעו עד כה, אמנם מאששים טיעונים אלו, אולם יש צורך במחקרים נוספים על מנת לקבל תוצאות אחידות יותר.

כמו כן, חשוב לציין כי שלבקת חוגרת אינה נכללת ברשימת ההתוויות של משרד הבריאות לצורך שימוש בקנאביס רפואי. עם זאת, אנשים הלוקים בשלבקת חוגרת וסובלים מכאבים קשים, עשויים להיות זכאים לרישיון עבור קנאביס רפואי, זאת בתנאי שטופלו במרפאת כאב לאורך שנה לפחות ובהנחה כי התנסו בעבר בטיפול תרופתי רלוונטי שלא צלח.

שלבקת חוגרת – מה זה וממה היא נגרמת?

שלבקת חוגרת המכונה גם הרפס זוסטר, היא מצב של זיהום ויראלי הנובע מאותו וירוס הגורם לאבעבועות רוח. כך שגם לאחר שהאדם מבריא מאבעבועות, אותו נגיף נשאר רדום בגופו באזור עמוד השדרה לאורך שנים, מבלי לגרום לבעיות כלשהן. אולם, לעתים הוא עשוי להתפרץ שוב כעבור שנים, כאשר במרבית המקרים מצב זה מתרחש לאחר גיל חמישים.

שלבקת חוגרת מתבטאת בתסמינים שונים, כמו שלפוחיות המופיעות באזורים שונים בגוף, בין אם מדובר בגב, בזרועות או ברגליים. כאשר במקרים מסוימים הן מופיעות גם באזור הפנים. כמו כן, מצב זה מתאפיין לרוב בכאבים חזקים ובתחושת גירוד בלתי נשלטת בצד אחד של הגוף. מעבר לכך, ישנם תסמינים נוספים הנלווים למחלה כמו – חום, כאבי ראש, עייפות, רגישות למגע ולכאב והפרעות עיכול.

לעתים מצב זה נמשך מספר שבועות, אולם במקרים מסוימים, כשמדובר בחולים הסובלים מכאבים נוירופתיים חזקים הנובעים מפגיעה עצבית, הכאבים עלולים להימשך במשך חודשים ואף שנים לאחר היעלמות הזיהום ולפגוע באופן משמעותי בהתנהלות היום יומית. זאת הסיבה שאנשים רבים המתמודדים עם המחלה פונים לשימוש בקנאביס רפואי לצורך הקלה על התסמינים הנלווים לה. שכן, מחקרים רבים שבוצעו בשנים האחרונות מראים כי רכיבי הקנאביס השונים עשויים להקל במקרים של דלקות וכאבים כרוניים ואף לסייע בריפוי עור פגום.

שלבקת חוגרת נובעת אמנם מנגיף ההרפס זוסטר הגורם לאבעבועות, אך לא ברור מה מעורר מחדש את אותו נגיף המתפרץ כשלבקת חוגרת בשלב מאוחר יותר. אך על פי ההערכות מצב זה עשוי להיווצר כתוצאה מגורמים מסוימים, בין אם מדובר בעייפות, לחץ, מערכת חיסון מוחלשת, פגיעה בעור במקום בו מתרחשת הפריחה, איידס או טיפולי קרינה. כמו כן, שלבקת חוגרת מופיעה רק בקרב אנשים אשר חלו בעבר באבעבועות רוח. כאמור, שלבקת חוגרת פוקדת לרוב מבוגרים לאחר גיל חמישים. אולם היא עשויה להופיע גם בקרב ילדים צעירים. כאשר ילדים צעירים שלקו באבעבועות רוח כתינוקות או שאמותיהם פיתחו אבעבועות רוח מספר ימים לפני הלידה, נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח את המחלה.

שלבקת חוגרת – דרכי טיפול שונות

שלבקת חוגרת ניתנת לרוב לאבחון על סמך שלפוחיות וסימני פריחה המופיעים על הגוף. לעתים מצב זה חולף תוך מספר שבועות ללא טיפול תרופתי כלשהו. אולם, לרוב מומלץ לקבל טיפול על מנת להקל על התסמינים הקשים הנלווים למחלה, בין אם מדובר בכאבים, גירודים, עקצוץ או חוסר תחושה. שכן, במקרים מסוימים אותם תסמינים עשויים להופיע לאורך חודשים ואף שנים לאחר שהזיהום עצמו חלף.

טיפול תרופתי בשלבקת חוגרת כולל לרוב משככי כאבים ותרופות אנטי ויראליות במטרה להפחית את עוצמת ומשך הכאב. אולם תרופות אלו עלולות להיות ממכרות ולגרום לתופעות לוואי שונות, כמו – בחילה, הקאות, עקצוץ, חולשה, חיוורון, הפרעות במערכת העיכול, או דימום לא רצוי.

מעבר לכך, שלבקת חוגרת גורמת נזק לקולטנים הקיימים בגוף המתקשרים לרוב עם אותם משככי כאבים ומסייעים להם להקל על הכאב, כך שבמקרה זה יעילותם נפגעת והם אינם יכולים לסייע בהקלה על התסמינים השונים הנלווים למחלה. עם זאת, הקולטנים המתקשרים עם הקנבינואידים המצויים בקנאביס  אינם נפגעים כתוצאה מההתפרצות המחודשת של הנגיף, כך ששימוש בקנאביס רפואי עשוי להקל על הכאב הנוירופתי הנלווה למחלה ואף ולהפחית את התסמינים הדלקתיים הנלווים לה.

בנוסף, אנשים רבים הלוקים בשלבקת חוגרת משתמשים בשיטות טיפול עצמי שעשויות להקל במעט על חומרת הפריחה והכאב ושאר התסמינים הנלווים למחלה, בין אם באמצעות ניקוי רציף של השלפוחיות באמצעות קומפרס קר, כיסוי האזור הפגוע בתחבושות סטריליות, לבישה של בגדים ובדים רפויים על מנת למנוע חיכוך בעור הנגוע, או מריחת העור הנגוע בתחליב קלמין שעשוי להקל על גירויים שונים המופיעים בעור.

איך קנאביס רפואי עשוי להקל על אנשים המתמודדים עם שלבקת חוגרת?

קנאביס מכיל למעלה מ-100 רכיבים, כולל קנבינואידים שעשויים לסייע לגוף להתמודד עם תהליכים ביולוגיים שונים, כמו וויסות מערכת החיסון במהלך זיהומים או מחלות אוטואימוניות. כאמור, צמח הקנאביס מכיל עשרות קנבינואידים, אולם המחקר הנוכחי סביב הסגולות הרפואיות של קנאביס רפואי מתמקד בשני קנבינואידים עיקריים – THC  ו -CBD. שני קנבינואידים אלו מסוגלים ליצור אינטראקציה עם גוף האדם באמצעות המערכת האנדוקנבינואידית. אותה מערכת מהווה חלק חיוני מגוף האדם ואחראית על מספר תפקודים גופניים חיוניים כמו – מערכת החיסון, ויסות כאב, מערכת העצבים והמערכת הנוירולוגית.

המערכת האנדוקנבינואידית מכילה אנדוקנבינואידים הנקשרים לקולטני קנבינואידים הקיימים בגוף. מערכת זו קיימת גם בעור אשר מכיל כמות גדולה יחסית של קולטני קנבינואידים, לרבות קולטנים מסוג CB1  ו -CB2 הנקשרים בין שאר לקנבינואיד CBD. מה שעשוי לסייע עבור מטופלים רבים הלוקים בשלבקת חוגרת ומתמודדים עם גירוד קיצוני וכאב עצבי בעור.

בנוסף, מחקרים מסוימים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על כך שקנאביס רפואי יכול לסייע בויסות המערכת החיסונית ולהשפיע על הפונקציונליות של תאי חיסון כמו- ציטוקינים ולימפוציטים, מאחר שמערכת החיסון מכילה גם היא קולטני קנבינואידים הנקשרים לקנבינואידים המצויים בקנאביס. עם זאת, עדיין יש צורך במחקרים נוספים על מנת להוכיח בוודאות כי הקנבינואידים המצויים קנאביס אכן משמשים כגורם אנטי ויראלי.

אנשים רבים הלוקים בשלבקת חוגרת מפתחים מצב נוירופתי כרוני, המכונה עצביות פוסט תרפטית (PHN). מצב זה מלווה בכאבים קשים מנשוא, כך שמשככי כאבים ותרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות (NSAIDs) אינם מסייעים בהקלה על הכאב באופן ניכר. מה גם שתרופות אלו עלולות להוביל להתמכרות ולתופעות לוואי לא רצויות.

עם זאת, ישנם מחקרים המוכיחים כי קנאביס רפואי עשוי להפחית את עוצמת הכאב ואת התסמינים הדלקתיים הנלווים לכך, באמצעות הפעלה של קולטני CB1  באונה הקדמית של המח וקולטני CB2 המצויים באזורים שונים בגוף. עם זאת, מחקרים רבים העוסקים בכאבים כרוניים ונוירופתיה אינם מציגים תוצאות עקביות, כך שיש צורך במחקרים נוספים על מנת לבסס טענות אלו. כמו כן, חשוב להביא בחשבון כי שימוש בקנאביס רפואי אינו מומלץ במקביל לנטילת תרופות מסוימות הניתנות לצורך התמודדות עם שלבקת חוגרת. כך שיש להיוועץ קודם לכן עם הרופא המטפל ולבדוק את כל אפשרויות הטיפול הרלוונטיות.

חזרה למעלה דילוג לתוכן