עמוד ראשי » קנאבינואידים » לגליזציה לקנאביס בישראל

לגליזציה לקנאביס בישראל – הסטטוס הנוכחי ומחשבה לעתיד

השימוש בקנאביס עוזר להרבה מאוד אנשים, חולים ובריאים כאחד, בנושא של הקלה בכאבים, הגברת הריכוז והפוקוס, או סתם לשם ההנאה. עם זאת, הנושא של לגליזציה לקנאביס הוא אחד המורכבים והמעניינים ביותר בישראל בשנים האחרונות. אין כל ספק שעבור הרבה אנשים, המוניטין של קנאביס הוא שלילי, וקשה מאוד להאמין שלא תהיה ללגליזציה השפעה שלילית מסוימת באופן כזה או אחר על חלק מהאוכלוסייה. עם זאת, אין ויכוח כי היתרונות עולים בהרבה על החסרונות, ואם נסתכל על מודל קולורדו, נראה שהצמיחה הכלכלית, בנוסף לירידה בפשיעה, הם אלמנטים שכולנו צריכים לשאוף אליהם.

הקשיים בדרך ללגליזציה

ישנו שיח ציבורי גדול מאוד בנושא לגליזציה לקנאביס וכמה קמפיינים, חלקם תקשורתיים וגדולים מאוד, אשר מטרתם לאפשר לאנשים חולים לקבל הקלה גדולה ומשמעותית בכאבים ובסבל שגורמת המחלה שלהם. ההתקדמות בדרך להשגת לגליזציה לקנאביס באופן מלא נעשית לרוב בצעדים קטנים מאוד, אם כי ביוני האחרון עשתה הממשלה צעד יחסית גדול, כאשר קיבלה החלטה אשר מבטלת באופן עקרוני את ההפללה של צרכנים, וכעת רק נותר לחכות שההחלטה תעבור באופן סופי בכנסת.
שתי המפלגות הגדולות בישראל, הליכוד וכחול לבן, הבטיחו שיעסקו בנושא לגליזציה לקנאביס כחלק מקמפיין הבחירות שלהן, וח"כים משתי המפלגות (שרן השכל מהליכוד ורם שפע מכחול לבן) הם אלו שהעלו את שתי הצעות החוק הרלוונטיות. ההצעה של שפע הייתה משמעותית ודרסטית עוד יותר, וכללה רכישה של החומרים בחנויות מורשות, כאשר הסחורה תיוצר במתקנים מורשים על ידי הממשלה. בסופו של דבר, שתי ההצעות אוחדו וההצעה החדשה לא כוללת את נושא החנויות הייעודיות, אך אין ספק שהנושא של לגליזציה לקנאביס נמצא על הפרק של בית המחוקקים ויהיו עוד התפתחויות בנושא.

היתרונות של לגליזציה לקנאביס

קל מאוד להסתכל על מקומות בהם ישנה לגליזציה לקנאביס ולראות את השגשוג וההצלחה. חולים רבים מקבלים מענה לבעיות הרפואיות שלהם, הן מבחינת הקלה, והן מבחינת החלמה, וכן התחום משגשג ומכניס הרבה מאוד כסף למדינה. משאבי משטרה רבים מתפנים כדי להתעסק בעבירות חמורות יותר מהחזקת מספר גרמים של קנאביס, והפשיעה יורדת בצורה דרסטית. הנושא הכלכלי והחברתי מקבלים דחיפה גדולה, וכמובן שאותה מדינה מקבלת גם "נקודות" על מודרניזציה והתגברות על קשיים מובנים, שאין מנוס מאשר להתגבר עליהם.
לגליזציה לקנאביס באופן מלא זה דבר רחוק מאוד במונחים ישראלים, ובמיוחד לאור אי היציבות השלטונית. הצעת החוק הנוכחית מאפשרת, בין השאר, החזקה של 15 גרם חומר, בשטח פרטי, לאנשים מעל גיל 21. זהו לא דבר אידאלי, אך כולם מקווים שמדובר בסנונית הראשונה בדרך ללגליזציה מלאה. אם הנושא יישאר במקום גבוה בתחומי העניין של הסדר הציבורי, אין כל ספק שהצעות החוק הנוכחיות יעברו ובעתיד נראה עוד ועוד יוזמות שיהפכו את הגישה לקנאביס, עבור חולים בפרט ועבור כולם בכלל, למשהו הרבה יותר נגיש וקל, כפי שצריך להיות.

חזרה למעלה דילוג לתוכן