עמוד ראשי » קנאביס » מבנה צמח הקנאביס

מה מסתתר בתוך הפרח? זהו מבנה צמח הקנאביס

כולנו מכירים את צמח הקנאביס בצמח המרפא שעוזר למיליונים בעולם לחיות חיים טובים ונוחים יותר, הן פיזית והן נפשית. אבל כמה מאיתנו באמת מכירים את מבנה צמח הקנאביס כמו שצריך?
ידע איכותי ונכון של חלקי צמח הקנאביס יכול לעזור לכם להבין טוב יותר את סוג הקנאביס בו אתם משתמשים, ובכך להועיל לכם לחיות חיים טובים יותר. אז החלטנו להכין עבורכם מדריך מסודר ומלא – למבנה צמח הקנאביס -אלו הם כל חלקי צמח הקנאביס, עם כל מה שחשוב שתדעו עליהם.

שורשים

כמו בכל צמח, לשורשים חלק מכריע באיכותו ובגידולו של הקנאביס – ראשית, הם אחראיים להתחפר בקרקע ובכך לייצב את הצמח, על מנת שלא יזוז או יעוף ברוח, ובנוסף לכך הם גם אחראיים על השקייתו של הצמח. השורש בצמח הקנאביס מורכב מגזע גדול שאליו מתחברים עשרות תתי שורשים קטנים, השואבים מן הקרקע את המים והחומרים המזינים שעוזרים לצמח לגדול. בכך אנו יכולים לראות את חשיבותה של איכות הקרקע – ככל שהקרקע עשירה יותר בחומרים מזינים, כך סיכויו של הצמח לגדול טובים יותר. השורשים מהווים את הבסיס למבנה צמח הקנאביס.

עלה הפסיג (נבט)- מבנה צמח הקנאביס

אחרי שצמח הקנאביס הצעיר נובט, עלה הפסיג הוא ההוכחה הראשונה לכך שהצמח חי וקיים. זהו זוג עלים קטנים שחובקים באמצע עלה נוסף. קיומם של עלים אלה מראה כי בצמח יש כלורופיל, אותו חומר החיוני כל כך לקיומו של כל צמח ירוק חי. עלים אלו הם שמבצעים את תהליך הפוטוסינטזה ועוזרים להמשך גדילתו והתבגרותו של הצמח.

הגזע הראשי והענפים

חלק נוסף וחשוב במבנה צמח הקנאביס. הגזע אחראי למבנה הצמח ולהעברת המים והמינרלים מהשורשים אל כל חלקי הצמח. מתוך הגזע יוצאים הענפים, שעליהם נמצאים העלים, ועליהם כמובן נדבר בהמשך.
למראית עין, הגזע נראה כמו חלק לא יעיל לשימוש בצמח הקנאביס – הוא אינו מכיל חומרים פעילים ולא ניתן להשתמש בו לצורכי ריפוי. עם זאת, לגזע הקנאביס יש שימושים רבים אחרים – בעיקר כחומר בסיס לייצור בדים, חבלים, בטון, תיקים ומוצרים רבים אחרים. לרוב בתעשיה זו משתמשים בצמח ה"קנבוס" , קרוב המשפחה של הקנאביס, שגזעו עבה יותר וממנו מפיקים שמן המפ חוקי ולא ממסטל.
גם על ענפי הצמח אין חומרים פעילים, אבל מכיוון שהם קרובים יותר לתפרחת ולפרחים הם לעיתים נושאים עליהם חומרים פעילים רבים, ועל כן משתמשים בהם בהכנת חומרים כמו חשיש או שמן קנאביס.

עלי המניפה – מבנה צמח הקנאביס

עלי צמח הקנאביס, כשמם כן הם, דומים כשמסתכלים עליהם ממבט עילי למניפה, הממקסמת את היכולת של הצמח להשתמש בפוטוסינתזה, שומרת על הפרחים ומגנה על הצמח. הצורה הייחודית מאפשרת לפרח לספוג כמה שיותר אור שמש ומאפשרת לו לגדול ולצמוח בצורה האופטימלית ביותר האפשרית.
באמצעות צורת העלים ניתן גם לדעת את מין הצמח – עלים רחבים וכהים מסמנים כי הצמח הוא ממין אינדיקה, ועלים בהירים ודקים יותר מרמזים כי זהו קנאביס מסוג סאטיבה.

גולת הכותרת – פרחי הצמח (קולה, תפרחת)

תפרחת הצמח היא גולת הכותרת במבנה צמח הקנאביס – בתוכה נמצאים הזרעים שבהם נמצאים החומרים הפעילים שמהם אנחנו יוצרים את שמן הקנאביס או משתמשים בו בצורות רבות אחרות של מיצוי. אך כאן ניתן להבחין בשוני בין זכר לנקבה – קנאביס ממין זכר יפרח מאוחר יותר ממין נקבה ועל פרחיו לא יהיו ניצנים. בנוסף, על קנאביס ממין זכר נראה שערות לבנות ארוכות הממלאות את פני הפרח. הקנאביס ממין נקבה יפרח מוקדם יותר ונראה עליו ניצנים אליפטיים.

עלי גביע

העלים החיצוניים של הפרח, ואחד החלקים החשובים ביותר שלו. עליו לרוב צומחות הטריכומות, וניתן למצוא את שרף הקנאביס שמפריש חומרים פעילים רבים, כמו THC או CBD. משתמשי קנאביס רבים מחכים לפריחתם של עלי הגביע על מנת להשתמש בהם להפקת חומרים מצמח הקנאביס, משום שבעלים אלו ישנו ריכוז גבוה מאוד של חומרים פעילים.

שחלה (עלי)

השערות הקטנות שמבצבצות מעלי הגביע, מחליפות את צבען מלבן לצבעי חום-כתום-אדום, ואלו הן שערות השחלה. תפקידן הן לקלוט את האבקנים הזכריים. צמח הקנאביס הנקבי רוצה להתרבות ועל כן בזמן הרבייה הוא מצמיח את השערות הללו. במידה והשחלות לא קולטות אבקנים, ההתמקדות של הצמח תהיה בגידול פרחים.

טריכומות (שרף קנאביס)

אם שאלתם את עצמכם היכן נמצא ריכוז החומר הפעיל הגדול ביותר במבנה צמח הקנאביס, הוא כאן בטריכומות. כשהפרח כבר בשל ומוכן הוא מתמלא בנקודות אפורות, שמנוניות ומבהיקות, ששומרות על הפרח ממזיקים חיצוניים אך גם מלאות בחומרים פעילים. אלו הן הטריכומות, שלמשתמשים לא מנוסים נראות כמו זבל – אך הן למעשה החלק בעל החומר הפעיל ביותר בקנאביס.

חזרה למעלה דילוג לתוכן